Η Καθημερινή – 18/04/09
Ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters
Νέα επαναστατική δίαιτα με λήψη «έξτρα» πρωτεϊνών
Μέθοδος για ορθότερη απώλεια βάρους, που παράλληλα ενισχύει την «καλή» HDL χοληστερόλη και ελαττώνει τα τριγλυκερίδια
Συνήθως χάνουμε βάρος όταν περιορίζουμε δραστικά τις θερμίδες που προσλαμβάνουμε, αλλά μια δίαιτα με μερικές «έξτρα» πρωτεΐνες μπορεί να είναι ιδιαιτέρως αποτελεσματική για τον περιορισμό του λίπους του σώματος και τη βελτίωση των δεικτών του αίματος, τονίζεται σε μια νέα μελέτη.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι στη διάρκεια ενός έτους, μια μέτρια πρωτεϊνική δίαιτα αποδείχθηκε καλύτερη από μια δίαιτα πλούσια σε υδατάνθρακες, φτωχή σε λίπη, στο να βοηθήσει υπέρβαρους ενήλικες να μειώσουν τον λιπώδη ιστό. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι είχε περισσότερα οφέλη στην ενίσχυση της «καλής» HDL χοληστερόλης και στην ελάττωση των τριγλυκεριδίων, ενός τύπου λίπους του αίματος που οδηγεί στο φράξιμο των αρτηριών.
Τα ευρήματα που ανακοινώθηκαν στο περιοδικό Journal of Nutrition δείχνουν ότι η «ανταλλαγή» υδατανθράκων με πρωτεΐνες ωφελεί την υγεία αυτών που ακολουθούν δίαιτα.
Στη μελέτη, 130 υπέρβαροι ενήλικες ορίστηκαν με τυχαίο τρόπο σε μία από δύο ομάδες διαίτης περιορισμένων θερμίδων. Είτε ελάμβαναν καθημερινά τροφές με 15% θερμίδες επί του συνόλου προερχόμενες από πρωτεΐνες, 55% από υδατάνθρακες και 30% από λίπη (Μεσογειακή Διατροφή ή USDA) είτε μια δίαιτα μέτριας πρωτεϊνικής συστάσεως, όπου 30% των θερμίδων προέρχονταν από πρωτεΐνες, 40% από υδατάνθρακες και 30% από λιπαρά (Διατροφική Ζώνη).
Σε όλους όσοι συμμετείχαν δόθηκαν προγράμματα «μενού» και αυτοί παρακολούθησαν εβδομαδιαίες συναντήσεις με διαιτολόγο για να τους βοηθήσει να τηρήσουν τον νέο τρόπο ζωής τους.
Ύστερα από ένα χρόνο, η ομάδα διαίτης μέτριας πρωτεϊνικής σύστασης έχασε περισσότερη μάζα λίπους και είχε σαφώς καλύτερες τιμές στα επίπεδα της HDL χοληστερόλης και των τριγλυκεριδίων.
Η «έξτρα» πρωτεΐνη σε κάθε γεύμα βοηθάει αυτούς που κάνουν δίαιτα να διατηρήσουν «μεταβολικώς δραστήρια» μυϊκή μάζα, εξήγησε ο επικεφαλής ερευνητής Δρ. Donald K. Layman, του Πανεπιστημίου του Ιλινόις. Συγχρόνως, δήλωσε στο Ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters Health, η χαμηλότερη περιεκτικότητα της δίαιτας σε υδατάνθρακες σημαίνει χαμηλότερα επίπεδα της ινσουλίνης, που ρυθμίζει το σάκχαρο του αίματος. Ετσι, η δίαιτα «ενθαρρύνει» το σώμα να αποβάλει περισσότερο αποθηκευμένο λίπος, σύμφωνα με τον δρα Layman.
Επιστημονικά μενού
Ένα πρόβλημα με οποιαδήποτε δίαιτα είναι ότι όσοι την ακολουθούν οφείλουν να πειθαρχούν για να δουν αποτελέσματα. Σε αυτή τη μελέτη, αυτοί που ακολούθησαν δίαιτα και στις δύο ομάδες είχαν συνεχή βοήθεια από ειδικούς, επιστημονικά «σχεδιασμένα» μενού και εβδομαδιαίες εκπαιδευτικές συναντήσεις. Κατά πόσον τα ίδια άτομα θα επιτύχουν το ίδιο καλά αποτελέσματα χωρίς ιατρική εποπτεία είναι ασαφές.
«Ένα από τα προβλήματα με τις δίαιτες μέτριας πρωτεϊνικής σύστασης είναι ότι τα άτομα κουβαλούν παλαιές αντιλήψεις για το ζήτημα», είπε ο δρ Layman.
Για παράδειγμα, η αντίληψη του φαγητού «πολλά μικρά γεύματα» κατά τη διάρκεια της ημέρας λειτουργεί όταν η δίαιτα είναι πλούσια σε υδατάνθρακες, με χαμηλά λιπαρά, επειδή τότε τα άτομα πεινούν συχνότερα, αλλά είναι εσφαλμένη όταν ακολουθείται μέτρια πρωτεϊνική δίαιτα.
«Η σημαντική αλλαγή είναι τρία συνεπή, χρονικά, γεύματα με ισορροπία πρωτεΐνης και υδατανθράκων σε κάθε φαγητό», συμβούλευσε o ίδιος. «Μια δίαιτα πλούσια σε πρωτεΐνες δεν είναι περισσότερες πρωτεΐνες στο δείπνο, αλλά ισορροπία πρωτεΐνης στο πρωινό και στο μεσημεριανό φαγητό.
Το σχόλιο του Π. Δρακόπουλου
Αυτή η έρευνα έδειξε ότι η Διατροφική Ζώνη 40/30/30 είναι ανώτερη από την USDA και τη Μεσογειακή Διατροφή, και είναι η απάντηση στους διαιτολόγους, διατροφολόγους και ιατρούς που διαφωνούσαν μαζί μου όσον αφορά τη Διατροφική Ζώνη στην εκπομπή του Ευαγγελάτου.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_world_2_18/04/2009_311375
http://jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/139/3/514
http://www.drsears.com/tabid/399/itemid/13330/New-study-points-to-superiority-of-the-Zone-Diet.aspx
Η Καθημερινή 22/06/08
Δίαιτα - φάρμακο κατά του διαβήτη
Μελέτη σε ασθενείς κατέδειξε ότι τα θετικά αποτελέσματα του προγράμματος που υποβλήθησαν άντεξαν ένα χρόνο μετά
Reuters
Ερευνητές του κέντρου για διαβητικούς Joslin ανακοίνωσαν ότι το
πρόγραμμα απώλειας βάρους διάρκειας 12 εβδομάδων, που εφάρμοσαν σε
ασθενείς με διαβήτη «τύπου 2», έχει θετικό αποτέλεσμα ακόμη και ένα
χρόνο αργότερα. Οι ερευνητές παρακολούθησαν επί ένα χρόνο το πρόγραμμα
12 εβδομάδων, το οποίο είχε την επωνυμία «Why Wait», και μέσω του
επικεφαλής ερευνητή δρος Osama Hamdy, παρουσίασαν τα ευρήματά τους
πρόσφατα, στο πλαίσιο των ετήσιων επιστημονικών συνέδριων της
Αμερικανικής Ενωσης Διαβήτη. Η μελέτη συμπεριέλαβε 85 ασθενείς με
διαβήτη «τύπου 2» που είχαν μέσον όρο ηλικίας 54 χρόνια και με σχετική
διάγνωση περίπου 10 χρόνια. Ο μέσος όρος βάρους των ήταν 115 κιλά, ο
δείκτης μάζας σώματος (ΒΜΙ) 38,4, ο δείκτης αιμοσφαιρίνης Α1C 7,5% και ο
μέσος όρος περιφέρειας μέσης 118 εκατοστά. Οι ασθενείς συμπλήρωσαν το
πρόγραμμα δίαιτας των 12 εβδομάδων καθώς και το πρόγραμμα άσκησης και
παρακολουθήθηκαν για έναν ακόμη χρόνο χωρίς όμως δομημένη παρέμβαση.
Μείωση περιφέρειας
Οι 12 εβδομάδες παρέμβασης είχαν αποτέλεσμα την απώλεια βάρους
κατά μέσον όρο 12,3 κιλών -δηλαδή μείωση μεγαλύτερη από 10%-, μείωση της
περιφέρειας μέσης κατά 9 εκατοστά και μείωση 0,9% στην A1C -δηλαδή
μέχρι 6,6%- που δείχνει καλό έλεγχο του σακχάρου του αίματος. Υστερα από
ένα χρόνο παρακολούθησης, το βάρος των ασθενών παρέμεινε χαμηλότερο από
εκείνο πριν αρχίσουν τη δίαιτα - παραπάνω από 9 κιλά, δηλαδή, μια
μακροπρόθεσμη απώλεια 7,6%. Ωστόσο, τα επίπεδα A1C αυξήθηκαν σε σχεδόν
7,4%.
«Συνολικά, 55% από τους συμμετέχοντες συνέχισαν να χάνουν βάρος και
μόνοι τους», είπε ο Hamdy. Ποσοστό περίπου 45% απέκτησαν πάλι περίπου
2,5 κιλά, ωστόσο το τελικό βάρος τους παρέμεινε 2% χαμηλότερο από αυτό
που είχαν πριν ξεκινήσουν τη δίαιτα. Η πίεση του αίματος καταγράφηκε
επίσης σημαντικά χαμηλότερη σε 12 εβδομάδες όπως και σε ένα χρόνο, σε
σύγκριση με τους αριθμούς μέτρησης πριν από τη δίαιτα, πρόσθεσε ο
επιστήμονας.
Τα επίπεδα της χοληστερόλης βελτιώθηκαν σημαντικά στις 12 εβδομάδες,
αλλά επέστρεψαν στα προ δίαιτας επίπεδα σε ένα χρόνο, με εξαίρεση την
HDL, την «καλή» χοληστερίνη, η οποία παρέμεινε σημαντικά υψηλότερη. Ο
Hamdy συμπλήρωσε πως υπήρξαν αποδεικτικά στοιχεία, τα οποία δείχνουν ότι
και η λειτουργία των νεφρών βελτιώθηκε με μικρή ελάττωση της
περιεκτικότητας πρωτεϊνών στα ούρα. «Οι κλινικές διαφορές είναι
σημαντικότατες», τόνισε ο Ηamdy στο Reuters Health και «έχουμε εστιάσει
την προσοχή μας στη γλυκόζη για μεγάλο χρονικό διάστημα. Χρειάζεται να
εστιάσουμε στο βάρος. Πρέπει να επιμείνουμε στην αιτία του προβλήματος
και όχι στο αποτέλεσμα».
Η «στρατηγική» του προγράμματος «Why Wait» («γιατί να περιμένουμε»)
είναι μια δίαιτα με λίγους υδατάνθρακες και κατάλληλες ασκήσεις.
«Επιμένουμε στη σημαντική μείωση των θερμίδων και τη μείωση των
υδατανθράκων στο 40%, ενώ αυξάνουμε τις πρωτεΐνες στο 30-40% των
θερμίδων που συνολικά λαμβάνει το άτομο ημερησίως και αυτό είναι το
κλειδί για τους ασθενείς για να διατηρήσουν τον μυϊκό ιστό τους», είπε ο
Hamdy.
Ασκηση σε κάθε ηλικία
«Επιπροσθέτως, διδάσκουμε τους ασθενείς πώς να ασκούνται και
βεβαιωνόμαστε ότι οι ασκήσεις είναι κατάλληλες για την ηλικία του κάθε
ατόμου. Αυτό είναι πολύ σημαντικό». Ο Hamdy πρόσθεσε ότι ο βασικός λόγος
που οι ασθενείς ξανακερδίζουν βάρος είναι γιατί ελαττώνουν τη λήψη
πρωτεϊνών και δεν ασκούνται επαρκώς. Το βάρος που κερδίζουν είναι κυρίως
λίπος και κοιλιακό λίπος. Υπάρχει επίσης οικονομικό όφελος. «Η μείωση
βάρους οδηγεί και σε περιορισμό της ανάγκης για φάρμακα. Διαπιστώσαμε
65% μείωση σε ιατρικές δαπάνες ή περίπου 560 δολάρια ετησίως ανά ασθενή,
έτσι οι ασθενείς νιώθουν καλύτερα για ακόμα ένα λόγο»…
Το σχόλιο του Π. Δρακόπουλου
Αυτό το άρθρο πέρασε απαρατήρητο και κανένας δεν του έδωσε την πρέπουσα σημασία.
Αυτό το άρθρο με λίγα λόγια αναφέρει, χωρίς να ονομάζει τη
Διατροφική Ζώνη, ότι, εάν θέλετε να ρυθμίσετε τον Διαβήτη τύπου 2 πρέπει
να διατρέφεστε με 40% υδατάνθρακες, 30% πρωτεΐνες και 30% λίπος δηλαδή
με
Διατροφική Ζώνη. Για μία ακομά φορά η
Διατροφική Ζώνη θριάμβευσε.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_world_2_22/06/2008_274673